Information sur le programme
Aperçu du programme
Ce laboratoire de création interculturelle de trois semaines offert à des chorégraphes et danseurs autochtones porte une attention particulière à la réexpression perceptible de concepts abstraits et à la voix autochtone. Partant de l’idée selon laquelle le corps est le siège de l’histoire émotionnelle, culturelle, politique et spirituelle, le laboratoire favorise l’exploration et le développement créatif de la voix personnelle et du vocabulaire physique. On y explorera les points d’intersection entre l’identité, le mouvement et la création.
Le Laboratoire de création interculturel pour les chorégraphes autochtones est dirigé par des enseignants reconnus, dont Alejandro Ronceria, un chorégraphe canadien d’origine colombienne, pionnier de la danse autochtone sur la scène internationale.
Que propose le programme?
Les chorégraphes auront l’occasion de remettre en question et de développer des concepts de création, de recevoir un mentorat individuel portant sur la chorégraphie et de se livrer à une exploration dramaturgique approfondie.
Par une exploration de la voix personnelle et du processus de réexpression perceptible de concepts abstraits — y compris un travail quotidien sur le mouvement — les chorégraphes et danseurs expérimenteront de manière à développer ou à redéfinir l’histoire et le langage de leur propre corps.
Ce laboratoire de création comportera également des occasions de recevoir une rétroaction critique et de participer à des cercles d’échange sur la création avec les autres chorégraphes et danseurs. Le programme se terminera par un spectacle qui aura lieu au théâtre Jenny Belzberg le 29 juillet 2022
À qui le programme s’adresse-t-il?
Ce programme est ouvert aux chorégraphes et danseurs autochtones canadiens et étrangers.
Sont invités à présenter une demande les chorégraphes émergents et de niveau intermédiaire qui souhaitent examiner des expériences vécues, des récits personnels et des histoires culturelles, en plus de travailler à leur travail chorégraphique personnel.
Nous invitons également les danseurs autochtones professionnels œuvrant dans des styles divers à présenter une demande.
Pour en savoir plus sur les exigences en matière de vaccination et de port du masque, les protocoles de sécurité et les politiques liées à la COVID-19, veuillez consulter le site : www.banffcentre.ca/covid-19-measures (en anglais seulement).
Corps enseignant
Alejandro Ronceria
Alejandro Ronceria is an internationally acclaimed director/choreographer/dance dramaturge based in Toronto. He directs and produces dance/theatrical productions internationally and mentors Indigenous choreographers and productions.
Ronceria was the co-founder/Program Director of the first Aboriginal Dance Program in North America at Banff Centre for Arts and Creativity. During his five-year tenure, the groundbreaking program brought together Indigenous and Inuit performers from across Canada, the U.S., Mexico, Greenland, and New Zealand. His dance films have screened at TIFF and Sundance. Classically trained in ballet in Colombia, he holds an MFA in Dance Dramaturgy from York University. Ronceria was inducted into the Dance Collection Danse Hall of Fame.
Faculty
Edgardo Moreno
Edgardo Moreno is a Canadian-Chilean composer based in Hamilton, Ontario.He has been commissioned for projects in Canada, Venezuela, Mexico, Sweden, Norway, Argentina, Colombia, England and USA. He has worked extensively with contemporary dance choreographers and artists including Penny Couchie, Justin Manyfingers, Alejandro Ronceria, Allen Kaeja, Karen Kaeja, Olga Barrios, Tara Butler, Lilia Leon, Norma Araiza, Rulan Tangen, Starr Muranko,Tasha Faye Evans, Jeanette Kotowich, Carlos Rivera, Sara Roque, Diana Lopez. He is presently working in creating video and live sound pieces that are part of his Fireflyproject. www.musicamoreno.com www.fireflyproject.ca
Faculty
David Sweeney
David is a freelance lighting and video designer as well as audio/visual specialist for CAMH in Toronto, through which David works with Workman Arts as Technical Director. Some of David's recent production credits include lighting design for Highlands Opera Studio’s production of La Boheme in 2018 and Cosi Fan Tutte and Mishaabhooz Realm in 2017, lighting and video design for Manidoog with Trio D'Argento and Barbara Croall, lighting design for Amalgama which was part of the Panamania presentation in Toronto in 2015, and lighting design for Spirit of The Drum presented at Northern Scene at the National Arts Centre in 2013. When David is not working on projects, he spends time photographing nature/wildlife and historic subjects, as well as volunteering for a heritage railway.
Faculty
Sonny-Ray Day Rider
Sonny-Ray Day Rider (B.A. Music) is a Blackfoot composer, pianist, from the Kainai Blood Tribe. Sonny-Ray has a broad musical palate working with many genres. He is currently pursuing advanced studies (M.mus) in music composition at the University of Lethbridge. He shows great promise in the field, having accumulated a large breadth of significant creative projects as an emerging Blackfoot artist in an impressively short time span. Day Rider has had works premiered and performed by the Penderecki String Quartet, the Calgary Philharmonic Orchestra and the Edmonton Symphony Orchestra. He has formerly held a seat on the Indigenous Advisory Circle to the Library and Archives Canada and is guest faculty alumni to Banff Centre for Arts and Creativity.
Faculty
Jolane Houle
Jolane is a Calgary based artist and a graduate of the University of Lethbridge. She holds a BFA in Fine Arts as a theatre technician and a diploma in Fashion Design from Lethbridge College. She has worked in several capacities of costuming from Stitcher to Head of Wardrobe, including: New West Theatre (Lethbridge), Stage West Theatre (Calgary), and Alberta Theatre Projects (Calgary). With over a decade of working in theatre, Jolane is also an active member of IATSE 212 for film and television. Some union credits include Butcher (ATP), Alpha (Feature Film), Damnation (US Network), and most recently the TV series Lost in Space (Netflix).
Faculty
Ce qui est compris
Single Room
Lire la suite
Fermer
Your program fee includes a single bedroom on the Banff Centre campus for the duration of your program.
Get connected with other artists on campus and focus on your projects in a creative environment while we take care of the day-to-day essentials.
Full Flex Meal Plan
Lire la suite
Fermer
Using a credit-based system to dine on campus, our flexible meal plans allow you to select meals according to your own needs during your stay. Banff Centre can respond to most dietary requests.
The Full Flex meal plan is equivalent to $58 credit per day, equivalent to breakfast, lunch and dinner at our Buffet service.
Gym Membership
Lire la suite
Fermer
Paul D. Fleck Library and Archives
Lire la suite
Fermer
Limited access to the Paul D. Fleck Library and Archives.
Although the doors remain temporarily closed, you can still access a wide range of books, periodicals, recordings and scores through our digital databases available on the digital resources page, and physical items through our curbside pick-up service.
Box Office Discounts
Lire la suite
Fermer
Enjoy special artist rates for ticketed performances or complimentary access to events.
Participant Resources
Lire la suite
Fermer
Enrich your experience and get to know other artists on campus by taking advantage of the activities and support provided by our Participant Resources team.
Showcase Your Work
Lire la suite
Fermer
This program offers opportunities to showcase your work-in-progress, leading to a public performance that will be held in the Jenny Belzberg Theatre on July 29th, 2022.
Coûts et aide financière
Program Fee
$4 194.50
+GST
Program fee with Financial aid
$1 449.00
+GST
Droit de demande 65 $ (35 $ pour les candidats qui s’identifient comme Autochtones).
*Il est possible d’obtenir une aide financière couvrant jusqu’à 100 % des frais de scolarité, et Une aide financière de 50 % est disponible pour compenser les frais de nourriture et d'hébergement.
Le programme des arts autochtones accorde une grande importance au soutien des artistes autochtones. Nous encourageons tous les candidats à demander l’aide financière supplémentaire, conditionnelle aux fonds disponibles, qui permet de couvrir la totalité des frais de repas et d’hébergement. Les frais de dossier ne sont pas remboursables.
Contribuez à trouver le financement nécessaire pour votre expérience au Banff Centre! Consultez une liste de possibilités de financement d’ordre national et international ici.
Le Centre des arts de Banff fournira des reçus officiels pour les frais de scolarité admissibles ainsi que pour l’aide financière et les bourses, comme l’exige la Loi de l’impôt sur le revenu. Vous recevrez un T2202 (Certificat pour frais de scolarité et d’inscription) pour les frais de scolarité admissibles payés, et un T4A (État du revenu de pension, de retraite, de rente ou d’autres sources) pour l’aide financière et les bourses applicables.
Comment faire une demande
Resume
A one-page resume or C.V. describing academic, professional, and other relevant experience.
Cover letter
A one-page cover letter explaining why you are interested in this program.
Biography
Provide a biography of no more than 100 words. This may be used as a narrative for administrative and public use.
Artist statement
In 250 words or less, describe the conceptual basis of your artistic practice and frame your work within a larger body/history.
Project summary
Provide a 100-word summary of the proposed project. These summaries will be used as a narrative for administrative and public use.
Please note, this application requirement is to be completed by choreographers only. Dancers do not need to complete this requirement.
Project proposal
A one-page description, including the theme, an outline of materials and facilities required, and indicative timelines.
Please note, this application requirement is to be completed by choreographers only. Dancers do not need to complete this requirement.
Portfolio
Choreographers and dancers must submit three samples of work. File sizes and specifications are available in our upload tool.
Financial assistance
Indigenous Arts is committed to supporting Indigenous artists and encourages all to apply for the additional financial aid to receive the full 100% funds for food and accommodations costs conditional to endowment available
Processus de sélection
Veuillez noter que les frais d’inscription — qui couvrent l’examen de chaque demande de participation à un programme et le processus de sélection des candidats — sont ne sont pas remboursables. Toutes les demandes soumises sont examinées par un panel d’évaluateurs. En raison de la nature compétitive des programmes du Centre des arts de Banff, nous ne garantissons pas l’acceptation au programme et nous ne fournissons pas de rétroaction sur les demandes. Tous les candidats seront avisés par courriel du statut de leur demande à l’issue du processus de sélection.
À noter : Tous les programmes, les corps enseignants, les dates et les coûts, de même que les offres d’aide financière, peuvent faire l’objet de changements. Le coût du programme est sujet aux taxes applicables. S’il y a annulation, les frais non remboursables et les acomptes ne sont pas remis. Les autres coûts sont remboursés à la discrétion du Banff Centre. Les demandes doivent être déposées au plus tard à 23 h 59, heure normale des Rocheuses.
Clause de non-responsabilité
Tous les programmes, professeurs, dates, frais, et offres d’assistance financières sont sujet à changement. Les tarifs pour les programmes sont sujet aux taxes applicables. En cas d’annulation, les frais et acomptes non remboursables seront gardés; tous les autres frais seront remboursés à la discrétion du Banff Centre. L’heure limite pour postuler est 23h59, Heure Normale des Rocheuses.