Information sur le programme
Aperçu
Dans le cadre de cette résidence autodirigée d’échange d’histoires d’une durée de trois semaines, on invitera des conteurs autochtones à mettre au point des projets dans un milieu d’apprentissage stimulant et à faire appel à des pratiques autochtones de l’art du conte sur lesquelles se fondent diverses disciplines. Des artistes invités (en personne et en ligne) feront part de leurs propres pratiques de l’art du conte aux participants du programme.
Que propose le programme?
Les conteurs participants approfondiront leur compréhension d’un éventail de protocoles et de pratiques de l’art du conte associés à divers modes d’expression, et à partir de différentes perspectives culturelles, tout en ayant l’occasion d’échanger avec leurs homologues et avec les mentors. L’objectif est de se réunir pour saisir des occasions de tisser des liens qui élargiront le réseau professionnel des participants et pour cultiver les possibilités de collaborations à venir à l’issue du programme du Centre des arts de Banff.
Les membres du corps enseignant animeront des réunions, des ateliers et des présentations; les participants auront aussi la possibilité de s’inscrire à des séances de mentorat individuel. Les participants auront l’occasion de présenter leur travail en cours les uns devant les autres à la fin du programme. Enfin, le programme comprend des possibilités d’interaction sur le terrain. Les participants auront du temps à consacrer à leur travail dans leur propre studio.
Qui devrait postuler?
Pour ce programme, on invite les conteurs ayant à leur portfolio une création passée ou plus d’amener leur travail en cours au Centre des arts de Banff. Ce programme est ouvert aux auteurs-compositeurs, auteurs dramatiques, artistes en création parlée, comédiens, professionnels du théâtre, romanciers, acteurs, réalisateurs de films impliquant un récit, baladodiffuseurs et narrateurs des formats numériques.
Itinéraire
Première semaine
Les participants se présenteront à une activité d’orientation sur le campus et seront accueillis par les membres du corps enseignant, le personnel du Centre des arts de Banff et un aîné/gardien du savoir. Au cours de cette semaine auront lieu des présentations par les enseignants et il sera possible de s’inscrire à des séances de mentorat individuel avec ceux-ci.
Deuxième semaine
Les participants auront des réunions matinales animées par les enseignants, ce qui permettra de vérifier si les participants ont des besoins particuliers ou des questions. Certaines présentations par des artistes invités auront lieu au cours de cette semaine; une sortie visant l’interaction sur le terrain sera guidée par un aîné/gardien du savoir local.
Troisième semaine
La semaine commencera par une réunion durant laquelle on souhaitera la bienvenue aux nouveaux enseignants et on remerciera les enseignants invités, et on vérifiera si les participants ont des besoins particuliers ou des questions pour la semaine qui commence. Des membres du corps enseignant donneront des séances de mentorat individuel, et on assistera à des collaborations entre participants sous la forme de lectures présentées devant le groupe.
Il y aura une activité de présentation des travaux en cours devant les autres participants, le personnel de soutien, les membres du corps enseignant, les artistes invités et les aînés (à l’interne et sur invitation seulement). Il y aura des activités facultatives : soirées de rassemblement et d’échange d’histoires autour du feu, et une soirée karaoké.
Corps enseignant
Janine Windolph
Janine Windolph (Atikamekw/Woodland Cree) is a Saskatchewan-based filmmaker, video editor, educator, fine-craft artist, and storyteller. She is the Director of Indigenous Arts at Banff Centre for Arts and Creativity. Prior, Janine was the Curator of Community Engagement at the MacKenzie Art Gallery in Regina, Saskatchewan. She has her Master of Fine Arts: Interdisciplinary in Indigenous Fine Art and Media Production.
Janine was a co-producer for RIIS Media Project Inc wherein she co-directed RIIS from Amnesia: Recovering the Lost Legacies (feature-length documentary) that features the history of the Regina Indian Industrial School (RIIS).
Janine’s filmography includes roles as producer, director, narrator, writer and/or editor. She directed Stories Are In Our Bones, Lifegivers: Honoring Our Elders and Children, The Land of Rock and Gold, Ayapiyâhk ôma niyanân “Only us, we are here at home,”
Janine is working with Buffalo Mountain Banff; a community group to Buffalo Mountain, and providing production support to the Buffalo Mountain Video Project that is part of her sons’ homeschooling.
Director of Indigenous Arts
January Marie Rogers
January Rogers is a Mohawk/Tuscarora writer from Six Nations of the Grand River. She was born in Vancouver British Columbia in 1963 and raised in southern Ontario. She traveled throughout 2017-2019 doing back to back residencies in Vancouver BC, Santa Fe NM and Edmonton AB. January lives on Six Nations of the Grand River territory where she owns and operates Ojistoh Publishing and Productions. She works in page poetry, spoken word, performance poetry, video poetry and recorded poetry with music. She is a radio broadcaster, media producer and sound artist.
Her literary titles include; Splitting the Heart, Ekstasis Editions 2007, Red Erotic, Ojistah Publishing 2010, Unearthed, Leaf Press 2011 “Peace in Duress” Talonbooks 2014 and Totem Poles and Railroads ARP Books 2016, “As Long As the Sun Shines” (English edition), Bookland Press 2018 with a Mohawk language edition released in 2019 and French translation released in 2021. “Ego of a Nation” is Janet’s 7th poetry title which she independently produced on the Ojistoh Publishing label 2020.
January has produced and written media for gallery and broadcast with 2Ro Media since 2015. She won the American Indian Film Festival BEST MUSIC VIDEO 2020 with Ego of a Nation and the imagineNATIVE Media BEST EXPERIMENTAL SOUND PRIZE 2021 for her sound piece, The Struggle Within. She wrote produced and directed a 10 episode comedy web series NDNs on the Airwaves and wrote a play Blood Sport which received two Ontario Arts Council Theatre Recommender Grants for development in 2023.
Lead Faculty
Isaac Murdoch
Bomgiizhik (Isaac Murdoch) is from Serpent River First Nation. He is of the Fish Clan and is Ojibwe and currently lives in the forest at Nimkii Aazhibikoong, a indigenous community that focuses on indigenous language, art, and land based activities. Being blessed with the opportunity, Bomgiizhik grew up in the traditional setting of hunting and gathering on the land. Having spent many years learning from Elders, he spends a lot of his time as a Story Teller. Many of these stories become his visual art pieces which have become recognized world wide. Bomgiizhik is also a Singer Song Writer who loves to make music when ever he gets a chance. You will often find him on the land looking at his favorite plants or gazing into the beautiful night sky.
Guest Faculty
Jackson 2bears
Tékeniyáhsen Ohkwá:ri (Jackson 2bears) is a Kanien’kehaka (Mohawk) multimedia installation/performance artist and cultural theorist from Six Nations and Tyendinaga, currently based in Lethbridge, Alberta—Treaty 7, Blackfoot Territory. 2bears’ research-creation activities focus on Indigenous land-based histories and embodied cultural knowledge, wherein they explore the creative use of digital Games (Cowichan, BC); and the Futur-en-Seine Festival (Paris, France).
2bears is a co-director of 2RO MEDIA, with Mohawk poet and producer January Rogers, and Mohawk curator Ryan Rice. 2RO Media is an artist/curatorial collective based in Ohsweken, Six Nations of the Grand River. Active since 2015, 2RO MEDIA produces events, experimental documentaries, art installations, media works, and performances with a mandate to support Indigenous projects, productions, cultural activities, and language revitalization through community engagement, programming, and other creative initiatives. In the Fall of 2023, they launched a new media arts festival in Six Nations, which featured art installations, film & video, audio projects, performance, spoken word and artists panels/ talks with additional community gatherings, workshops, outreach, and other activities occurring throughout the year.
Guest Artist
Faculty TBA
Please check back regularly for additions to the faculty list.
Ce qui est compris
Single Room
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Your program fee includes a single bedroom on the Banff Centre campus.
Get connected with other artists on campus and focus on your projects in a creative environment while we take care of the day-to-day essentials.
Full Flex Meal Plan
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Using a credit-based system to dine on campus, our flexible meal plans allow you to select meals according to your own needs during your stay. Banff Centre can accommodate most dietary requests.
The Full Flex meal plan is calculated at $70 credit per day, equivalent to breakfast, lunch and dinner at our Buffet service.
Group Seminars/Workshops
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Join in group seminars/workshops.
Online Lectures
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Paul D. Fleck Library and Archives
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Limited access to the Paul D. Fleck Library and Archives.
Although the doors remain temporarily closed, you can still access a wide range of books, periodicals, recordings and scores through our digital databases available on the digital resources page, and physical items through our curbside pick-up service.
Participant Resources
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Enrich your experience and get to know other artists on campus by taking advantage of the activities and support provided by our Participant Resources team.
Gym Membership
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Box Office Discounts
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Enjoy special artist rates for ticketed performances or complimentary access to events.
Coûts et aide financière
You pay (fee after scholarship applied)
$0.00
Total fee (Tuition, Accommodation and Meal Plan)
$8 148.00
Scholarship amount applied*
$8 148.00
Droit de demande: 35 $
Les frais de dossier ne sont pas remboursables.
Les membres individuels du groupe doivent payer des frais d'inscription supplémentaires de 35 $ lors de l'acceptation.
*Une aide financière de 100% est disponible pour ce programme.
Si vous souhaitez être pris en compte, veuillez compléter la section Aide financière lors du téléchargement de vos documents justificatifs.
Le Centre des arts de Banff fournira des reçus officiels pour les frais de scolarité admissibles ainsi que pour l’aide financière et les bourses, comme l’exige la Loi de l’impôt sur le revenu. Vous recevrez un T2202 (Certificat pour frais de scolarité et d’inscription) pour les frais de scolarité admissibles payés, et un T4A (État du revenu de pension, de retraite, de rente ou d’autres sources) pour l’aide financière et les bourses applicables.
Contribuez à trouver le financement nécessaire pour votre expérience au Banff Centre! Consultez une liste de possibilités de financement d’ordre national et international ici.
Comment faire une demande
Holiday Closure
The student application and payment system is now closed for the institutional rest period.
It will reopen at noon on Thursday 2nd January.
The Admissions Office closes Thursday 19th December and reopens Thursday 2nd January.
Resume
A one-page resume or C.V. describing academic, professional, or other relevant experience.
Letter of Intent
A 500 word description of why you wish to attend this program, what you hope to learn or achieve and what impact it could have on your story sharing practice.
Project Proposal
Please provide a project proposal/ long synopsis (max one page) describing the project you intend to work on during the program, including details of any materials/ equipment required for your project.
Portfolio
Please provide an excerpt from the work in progress that you would like to work on during this program (up to 15 pages)
Resource Request
A writing studio will be provided, and a practice room for performance is available on request - please describe any resources required for practice, and any instruments etc you will be bringing.
Processus de sélection
Les participants sont sélectionnés par des arbitres impartiaux en fonction du matériel qu’ils ont soumis. En plus du mérite artistique, on tiendra compte de la probabilité que le travail de l’artiste profite du programme.
Les candidats sont avisés de leur statut dès que l’approbation est accordée.
Tous les programmes, les corps enseignants, les dates et les coûts, de même que les offres d’aide financière, peuvent faire l’objet de changements. Le coût du programme est sujet aux taxes applicables. S’il y a annulation, les frais non remboursables et les acomptes ne sont pas remis. Les autres coûts sont remboursés à la discrétion du Banff Centre. Les demandes doivent être déposées au plus tard à 23 h 59, heure normale des Rocheuses.
Clause de non-responsabilité
Tous les programmes, professeurs, dates, frais, et offres d’assistance financières sont sujet à changement. Les tarifs pour les programmes sont sujet aux taxes applicables. En cas d’annulation, les frais et acomptes non remboursables seront gardés; tous les autres frais seront remboursés à la discrétion du Banff Centre. L’heure limite pour postuler est 23h59, Heure Normale des Rocheuses.